Pure chocolade is goed voor je huid (en voor andere dingen)

6 essentiële producten om je huid fris en fruitig te houden in de zomer
6 essentiële producten om je huid fris en fruitig te houden in de zomer
30 juni 2017
Koffer pakken voor op reis
Travel Tips voor het pakken van je Koffer
14 juli 2017
Toon alles

Pure chocolade is goed voor je huid (en voor andere dingen)

Pure chocolade is goed voor je huid (en voor andere dingen)

Op 7  juli is het Internationale Dag van de Chocolade! Veel mensen mijden dit heerlijke goedje omdat het je dik maakt of omdat je er puistjes van krijgt, maar als je de juiste chocolade eet, kan dit heel erg goed voor je zijn! Laat witte of melkchocolade maar in de kast liggen, en ren naar de winkel voor een reep met 70% of meer echte cacao, want deze donkere lekkernij bevat evenveel of zelfs meer antioxidanten dan boerenkool of bessen! Uiteraard moet je geen kilo’s eten, maar een beetje pure chocolade per dag is best gezond. Hieronder enkele voordelen voor je gezondheid op een rijtje. Maar eerst…

 

Welke chocolade bedoelen we precies?

Laten we er eerst even voor zorgen dat je de juiste chocolade in huis haalt. Nadat onderzoeken hadden uitgewezen dat pure chocolade best wel goed voor je was, pasten een heleboel bedrijven hun marketingstrategie aan om klanten binnen te halen. Plots had iedereen pure chocolade in z’n assortiment. Het probleem is dat veel van die producten niet de vereiste kwaliteit hadden (en vaak nog steeds niet hebben). Kijk eens in de ingrediëntenlijst. Je zal zien dat het percentage cacao vaak erg laag ligt, zelfs bij de zogenaamde pure chocolade. Je moet er voor zorgen dat je chocolade koopt met een cacaopercentage van 70% of hoger. Ben je een echt melkchocolademens en denk je ‘ach, dat zal ook wel werken’: fout! Het heeft gewoon niet dezelfde voordelen als z’n donkere zusje. Pure chocolade bevat 2 tot 3 keer zoveel cacao als melkchocolade en bevat ook gezondere vetzuren. Je krijgt ook minder suiker binnen als je van pure chocolade snoept, wat erg belangrijk is want je wil toch niet iets eten wat er voor zorgt dat je naar nog meer suiker snakt!?

 

Waar moet je op letten als je kwaliteitsvolle pure chocolade koopt:

  • 70% of meer cacao
  • Vermijd alkalinisatie: Als dit woord in de ingrediëntenlijst staat, leg de reep dan weer neer. Dit proces haalt de gezonde flavonoiden uit de chocolade.
  • Weinig ingrediënten: Je wil een reep die slechts 3 tot 4 ingrediënten bevat. Denk aan dingen zoals cacaobonen, suiker, cacaoboter en een natuurlijke smaakversterker. Als er meer ingrediënten inzitten heeft de producent waarschijnlijk goedkope ingrediënten gebruikt in het productieproces.
  • Andere ingrediënten die je best vermijdt: Cacaoboter equivalenten (CBE), geharde olieën en plantaardige olieën (zoals palmolie).

Het kopen van een kwaliteitsproduct met kwalitatieve ingrediënten kost je wel wat meer, maar je krijgt ook waar je voor betaalt. En je gezondheid is het waard!

 

10 manieren waarop pure chocolade je gezondheid ten goede komt

 

1. Vermindert de kans op hartziektes

Wil je een snack die goed is voor je hart? Dan is pure chocolade het antwoord! In 2007 hebben onderzoekers bijvoorbeeld aangetoond dat het de diameter van kransslagaders vergroot wat de bloeddoorstroming verbetert. Een onderzoek uit 2009 toonde aan dat pure chocolade goed is voor je bloeddruk, insulineweerstand en lipoproteïnen, waaruit je zou kunnen afleiden dat het ook type 2 diabetes kan helpen voorkomen.

 

2. Kan je cholesterol verlagen

Hoge cholesterol kan gevaarlijk zijn: teveel cholesterol in je bloed kan zich opstapelen in de bloedvaten, verharden en deze dan smaller maken wat de kans op bloedproppen vergroot. Pure chocolade kan dat risico verminderen. Een onderzoek uit 2012 toont aan dat deelnemers die 15 dagen aan een stuk 50 gram pure chocolade per dag aten na twee weken minder ‘slechte’ cholesterol (LDL) hadden en meer ‘goede’ cholesterol (HDL).

 

3. Geeft je een krachige antioxidantenboost

Echte pure chocolade is een goede bron van dezelfde antioxidanten die je ook in thee, rode wijn en appels vindt. Deze speciale voedingsstoffen helpen bij het beschermen van cellen tegen schadelijke, vrije radicalen die zorgen voor vroegtijdige veroudering en het risico op hartziektes en kanker verhogen. Sterker nog: pure chocolade steekt andere zogenaamde ‘superfoods’ naar de kroon als het aankomt op de hoeveelheid antioxidanten. Een onderzoek uit 2010 zegt dat cacaopoeder en pure chocolade evenveel of zelfs meer antioxidanten bevat dan verschillende geteste fruitpoeders en -producten, en dat het een aanzienlijk meer geconcentreerde bron is dan vruchtensapjes.

 

4. Kan je bloedsuikerwaarden onder controle houden

Vandaag de dag krijgen meer en meer mensen te maken met diabetes. De meeste zoete en zoute snacks sturen de bloedsuikerwaarden flink de hoogte in, maar pure chocolade is een uitzondering. Omdat het een glycemische index (GI) van slechts 23 heeft, laat het je bloedsuikerspiegel niet zoveel stijgen als andere zoete tussendoortjes. Ter vergelijking: de GI van een Snickers is 68, die van honing is 87.

 

5. Kan je honger onderdrukken

Een van de redenen waarom we zo van pure chocolade houden, is omdat het je een vol gevoel geeft, zonder dat je je overvol voelt. Blijkbaar heeft het een natuurlijk vermogen om je honger te onderdrukken. Een onderzoek uit 2011 toont aan dat pure chocolade je een verzadigd gevoel geeft, het verlangen om iets zoets te eten verlaagd en de drang om meer te eten onderdrukt. Beter nog: in 2010 wees een onderzoek uit dat de deelnemers door alleen nog maar pure chocolade te ruiken zich al minder hongerig voelden. Zorg er alleen voor dat je geen immense hoeveelheden eet: de meeste experten raden 45 gram per dag aan.

 

6. Beschermt je hersenen bij het ouder worden

Dement worden is niet iets waar we graag stil bij staan, maar we moeten wel inzien dat de gezondheid van onze hersenen belangrijker wordt naarmate onze leeftijd stijgt. Gelukkig bestaat er zoiets als pure chocolade! Uit een studie uit 2015 leren we dat het de bloedtoevoer naar de hersenen en je aandachtsspanne verbetert!

 

7. Maakt je goed gezind

Gestresseerd? Nerveus? Voel je je overweldigd? Neem dan een stuk pure chocolade en je voelt je gegarandeerd meteen beter. De natuurlijke flavonoïden in pure chocolade geven de ‘goed gezindheidsoverdragers’ in je hersenen een boost en zorgen voor een stijging in het endorfine-niveau. Ken je dat gevoel nadat je bent gaan hardlopen? Dat is endorfine die door je systeem raast. Een klein stukje pure chocolade kan dit effect nabootsen.

 

8. Beschermt je Huid

Wist je dat pure chocolade je huid kan beschermen tegen de zon? In een onderzoek uit 2006 heeft men ontdekt dat langdurige consumptie van cacaopoeder er voor zorgt dat de huid zichzelf beter kan beschermen tegen de schadelijke UV-stralen. Het helpt ook met het verbeteren van de dichtheid/hoeveelheid collageen en de hydratatie van de huid. Dit komt doordat cacao de bloedcirculatie naar de fijne haarvaten in de bovenste laag van je huid een boost geeft, wat er voor zorgt dat deze meer zuurstof en voedingsstoffen krijgen om zo de huid te beschermen tegen dehydratatie en verbranding. Kan chocolade ons nieuw super beauty food worden???

 

9. Kan helpen met het tegengaan van buikvet

Als er 1 ding is wat we allemaal haten dan is het dat extra vetlaagje rond onze middel. En het is ook heel moeilijk weg te krijgen. Pure chocolade gaat het vet niet laten verdwijnen op een magische manier, maar het kan je wel helpen bij je pogingen om gewicht te verliezen rond je middel. Een onderzoek uit 2013 toont aan dat mensen die vaker pure chocolade eten, een lager BMI hebben dan zij die het minder vaak eten. In datzelfde jaar deed men een onderzoek met vrouwen die teveel lichaamsvet hadden. Men gaf hen 7 dagen lang pure chocolade met tenminste 70% cacao en merkte op dat de omtrek van hun middel slonk!

 

10. Kan helpen met de gezondheid van je ogen

Als je elke dag naar een computerscherm staart voor je werk, weet je hoe zwaar dit kan zijn voor je ogen. Het is zo schadelijk dat er zelfs een naam voor bestaat: computer vision syndrome. Geleidelijk aan kan dit leiden tot droge ogen, overmatige traanproductie, hoofdpijn en wazig zicht. Een onderzoek uit 2011 toont aan dat het eten van pure chocolade je zicht kan verbeteren, of toch tijdelijk. Visuele gevoeligheid verbeterde gedurende 2 uur bij mensen die pure chocolade aten.

 

Bronvermelding

Circulation – Contemporary Reviews in Cardiovascular Medicine, Cocoa and Cardiovascular Health

The BMJ – Chocolate consumption and cardiometabolic disorders: systematic review and meta-analysis

NeuroRegulation – The Acute Electrocortical and Blood Pressure Effects of Chocolate

Cleveland Clinic Wellness – Eating Chocolate can be Healthy!

Reuters – Chocolate may cut cholesterol but only in some people: study

Chemistry Central Journal – Cacao seeds are a “Super Fruit”: A comparative analysis of various fruit powders and products

The American Journal of Clinical Nutrition – Short-term administration of dark chocolate is followed by a significant increase in insulin sensitivity and a decrease in blood pressure in healthy persons1,2,3

Glycemic Index Foundation – Low GI Food of the Month

NCBI – Eating dark and milk chocolate: a randomized crossover study of effects on appetite and energy intake

NCBI – Appetite suppression through smelling of dark chocolate correlates with changes in ghrelin in young women.

Alzheimer’s Association – 2016 Alzheimer’s Disease Facts and Figures

Newsman Health – Harvard Researchers: Chocolate Protects Against Alzheimer’s

ABC News Australia – Study finds chocolate has anti-depressant qualities

NCBI – Long-term ingestion of high flavanol cocoa provides photoprotection against UV-induced erythema and improves skin condition in women.

NCBI – Effects of dark chocolate in a population of normal weight obese women: a pilot study.