Vitamine D: wat, wanneer, waarom?

psoriasis, hydrafacial, droge huid, antiage, schubben, antioxidanten, boost
Alles wat je moet weten over psoriasis
10 oktober 2018
8 tips om je psoriasis te verlichten in de herfst en winter
24 oktober 2018

Je hebt het waarschijnlijk al gemerkt: de dagen worden korter, de nachten langer. Na de lange, warme zomerdagen, is het nu de beurt aan frissere herfst. Krijgen we dan wel voldoende vitamine D binnen? Kunnen we ze elders halen? En waarom hebben we die vitamine eigenlijk nodig?

Waarom hebben we Vitamine D nodig?

Breed genomen zorgt vitamine D voor sterke botten en tanden. Als het lichaam voldoende vitamine D bevat, zullen calcium en fosfor goed uit de voeding worden opgenomen en in de botten en tanden worden vastgelegd tijdens de groei. De vitamine is ook nodig om botontkalking (osteoporose) zoveel mogelijk te beperken en ze is van belang voor het zenuwstelsel, het hart en de spieren. Ook ondersteunt Vitamine D de weerstand en beschermt het gezonde cellen en weefsels.

In de medische wereld wordt vitamine D daarom gebruikt om bepaalde ziektes en aandoeningen te behandelen zoals:

  • rachitis, diabetes, obesitas, spierzwakte, multiple sclerosis, rheumatoid arthritis, chronisch obstructieve longziekte, astma, bronchitis, premenstrueel syndroom, en tand- en tandvleesaandoeningen.
  • vaak wordt vitamine D aangewend om huidaandoeningen zoals vitiligo, scleroderma, psoriasis, actinic keratosis en lupus vulgaris te bestrijden.
  • omdat vitamine D de gezondheid versterkt, geeft ze het immuunsysteem een boost. Hoewel nog niet bewezen, kan dit betekenen dat vitamine D mogelijk helpt bij het bestrijden van kanker.

Waar halen we Vitamine D vandaan?

Vitamine D is een van de weinige vitamines die het lichaam zelf kan maken. Het grootste deel van onze vitamine D – zo’n 80 tot 90% – halen we uit het zonlicht. Blootstelling aan zonlicht is een makkelijke manier om voldoende vitamine D op te doen. Dat kan door dagelijks een half uurtje zonlicht te absorberen via de handen, armen, benen of het gelaat. Omdat de tijd nodig in de zon afhangt van de leeftijd, het huidtype, huidskleur, seizoen of tijdstip van de dag, houdt men ook wel de volgende regel aan: bedenk hoeveel tijd jouw huid nodig heeft om een lichte zonnebrand op te doen (zonder bescherming). Je hebt ¼ van deze tijd nodig in de zon om voldoende vitamine D op te doen, en dat zo’n 2 tot 3 keer per week.

Maar wat dan in de herfst en winter?

Tijdens de donkere herfst- en wintermaanden lijkt het niet zo evident om voldoende zonlicht te krijgen. Toch is dit voor de meeste mensen wel het geval. Zoals hierboven al vermeld, hoef je niet extreem veel tijd in de zon door te brengen om toch genoeg vitamine D op te doen. Voel je je echter wat futloos of down in de winter, of krijg je een aantal dagen echt niet veel zonlicht, dan kun je altijd op zoek naar een extra dosis. Vitamine D kun je helaas slechts in weinig voedsel vinden en zelfs dan zit er maar een klein beetje in. Uitzondering is vette vis zoals zalm, haring, makreel, sardines en tonijn. Sommige melkproducten, sappen en ontbijtgranen worden verrijkt met deze vitamine. Het staat dan duidelijk op de verpakking te lezen. Champignons zijn ook een belangrijke bron van vitamine D. Eierdooiers, orgaanvlees, spiervlees en melkproducten met een hoge vetconcentratie bevatten van nature ook een kleine hoeveelheid vitamine D.

Vitamine D in voedsel

Uiteraard kun je het ook bij de apotheek of kruidenier halen, in de vorm van voedingssupplementen. Bij bepaalde mensen wordt een aanvulling zelfs aangeraden:

  • Kinderen t/m 6 jaar
  • Mensen met een donkere huidskleur
  • Vrouwen die een sluier dragen
  • Vrouwen vanaf 50 jaar
  • Mannen vanaf 70 jaar
  • Mensen die onvoldoende buiten komen
  • Zwangere of borstvoeding gevende vrouwen

Via bepaalde crèmes en lotions kun je vitamine D, net zoals via zonlicht, door de huid opnemen. Een HydraFacial-behandeling met LED Light Therapy helpt de huid ook met de productie van Vitamin D en vermindert roodheid, irritatie en tekenen van veroudering.